هوش مصنوعی یعنی چی ؟

ما در سایتک سعی کرده ایم کامل ترین توضیح برای هوش مصنوعی و تشریح وضعیت هوش مصنوعی در ایران را برای شما ارائه دهیم پس با سایتک همراه باشید .

یکی از اصطلاحاتی که اخیراً نمی‌توانیم به آن بی توجه باشیم، “هوش مصنوعی یا AI یا artificial mind” است. به نظر می‌رسد  پتاسیل هوش مصنوعی و کاربردهای آن برای هر شرکت و اینفلوئنسری در حوزه فناوری به موضوعی  قابل مباحثه تبدیل گردیده است.

اما هوش مصنوعی دقیقاً چیست؟ برای چه کاری استفاده می‌شود؟ چه کسی در آن سرمایه‌گذاری می‌کند؟ در این مقاله به پاسخ این سوالات می‌پردازیم.

هوش مصنوعی چیست و تاریخچه آن

هوش مصنوعی یعنی چی؟

اصطلاح “هوش مصنوعی” (AI) اصطلاح  جدیدی نیست. این واژه قبلاً در دهه 1950 استفاده شده است و هوش دستگاهی را توصیف می‌کند که قادر است به تنهایی پردازش کند و با تجزیه و تحلیل و واکنش در برابر ورودی‌ها، شرایط را تغییر دهد.

در حالی که اتوماسیون، فرآیندهای روباتیک ساده و فقط مجموعه ای از اقدامات معین را ارائه می‌دهد، هوش مصنوعی پیشرفته قادر است از انسان و رفتارهای گذشته بیاموزد و به تنهایی تصمیم‌گیری کند. تمام سیستم‌های هوش مصنوعی از مؤلفه‌های سنجش و پردازش تشکیل شده‌اند، در حالی که هوش مصنوعی پیشرفته حاوی مؤلفه‌های یادگیری است.

این مؤلفه‌ها در یک چرخه بی پایان کار می‌کنند و منجر به تصمیم‌گیری بهتر برای شرایط بعدی می‌شوند. امروزه ماشین‌ها تا حدی دارای پیش آگاهی هستند، به این معنی که آن‌ها قادر به انجام اقدامات آموخته شده توسط خود هستند، اما آن‌ها برای یادگیری چیزهای جدید هنوز نیاز به تعامل و آموزش انسانی دارند.

یادگیری ماشینی

مرحله بعدی و نهایی توسعه هوش مصنوعی ماشین‌های کاملاً آگاه است که می‌توانند خود را بدون هیچ گونه اطلاعات قبلی آموزش دهند.

اما هنوز به این مرحله نرسیده‌ایم. دانشمندان در مورد پیامدهای احتمالی ماشین‌های کاملاً آگاه اختلاف نظر دارند،

زیرا غیرممکن است پیش بینی کنید که این ماشین‌ها قادر به چه کاری خواهند بود و این امر چگونه بر بشر تأثیر خواهد گذاشت.

برخی، آن‌ها را تهدید بزرگی می‌دانند زیرا به مراتب از انسان باهوش‎تر هستند و قادر به آموزش خود خواهند بود.

کاربردهای هوش مصنوعی چیست

اگرچه مفهوم هوش مصنوعی آینده‌نگر به نظر می‌رسد، اما در حال حاضر توسط بسیاری از شرکت‌ها استفاده می‌شود.

مثال‌هایی از این موارد عبارتند از: شناسایی تصویر، پردازش زبان، تجزیه و تحلیل داده‌ها یا برنامه‌ریزی و بهینه‌سازی فرآیندها.

بسیاری از شرکت‌های نوپا و مستقر در تلاش هستند تا برنامه‌های هوش مصنوعی را وارد بازار کنند یا از آن برای محصولات و فرآیندهای خود استفاده کنند.

ویدئوی استفاده کارخانه BMW از هوش مصنوعی کلیک کنید

 

جالب است که صنعت گردشگری به احتمال زیاد بالاترین تأثیر ناشی از برنامه‌های هوش مصنوعی را تجربه می‌کند: هوش مصنوعی می‌تواند درآمد صنعت گردشگری را تا سال 2025 بیش از 11٪ افزایش دهد.

هوش مصنوعی در گردشگری

در عین حال، این بخش دارای کمترین استفاده از فناوری هوش مصنوعی است. از سوی دیگر، در حوزه فناوری 32 درصد شرکت‌ها در سال 2017 از فناوری‌های هوش مصنوعی استفاده می‌کردند.

فناوری هوش مصنوعی

نمونه‌های معروف از شرکت‌هایی که سابق بر این از AI برای محصولات خود استفاده می‌کردند، آمازون،  با پردازش زبان الکسا یا شرکت تسلا، با ویژگی‌های رانندگی خودمختار است. کیبورد گوشی‌های هوشمند نیز می‌تواند به AI مجهز شود. شرکت SwiftKey یک فناوری هوش مصنوعی را توسعه داده است که قادر است زمینه یک پیام را درک کرده و بر اساس متن پیشنهاداتی را برای کلمه بعدی ارائه دهد.

پلتفرم اخبار و اطلاعات چینی Toutiao توسط Bytedance از AI برای روزنامه‌نگاری خودکار استفاده می‌کند. این شرکت هنوز در ایالات متحده و اروپا ناشناخته است. Toutiao جدول زمانی اخبار کاربران را بر اساس آمار جمعیتی و رفتار استفاده قبلی و فعلی آن‌ها ایجاد و پر می‌کند. هوش مصنوعی 90٪ از محتوای خبرنامه را مدیریت می‌کند. علاوه بر این باید بدانید، Toutiao این مطالب را به تنهایی نگارش و منتشر می‌کند.

تأثیر هوش مصنوعی چیست ؟

کاربرد فزاینده فناوری‌های هوش مصنوعی منجر به افزایش چشم‌گیر درآمد جهانی حاصل از برنامه‌های هوش مصنوعی خواهد شد، این درآمد از مبلغ فقط 7 میلیارد دلار در سال 2018 به 90 میلیارد دلار در سال 2025 افزایش خواهد داشت.

اکثر سهم این درآمد (45٪) در آمریکای شمالی و پس از آن در آسیا خواهد بود و اروپا سهمی تقریباً یک چهارمی دارد. بطور کلی آسیا و به طور خاص چین در بازار هوش مصنوعی جای پای بسیار محکمی دارد و در آینده به رشد خود ادامه خواهد داد.

بازار هوش مصنوعی دولت چین برنامه‌های خود را برای تبدیل شدن به اقتصاد اول AI و رهبر جهانی در مورد کاربرد و اجرای AI تا سال 2030 فاش کرده است. با تولید ناخالص داخلی 7 تریلیون دلار تا سال 2030، چین به احتمال زیاد بزرگترین پیروز رقابت AI خواهد بود، پس از آن نیز آمریکای شمالی با تنها 3.7 تریلیون دلار و در ادامه اروپا و سایر کشورهای  جهان قرار خواهند گرفت.

این موضوع همچنین در سهم پتنت‌های هوش مصنوعی نیز مشهود است، زیرا که بالاترین میزان پتنت در دو کشور ایالات متحده و چین با سهم بیش از 20 درصد، برای هر کدام است. در حال حاضر IBM و مایکروسافت در دانش AI و تعداد پتنت‌های ثبت شده پیشتاز هستند.


سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی

با افزایش سرمایه‌گذاری‌های شرکت‌های جهانی، سرمایه‌گذاری در این حوزه از 12 میلیارد دلار در سال 2018 به 232 میلیارد دلار در سال 2025 افزایش می‌یابد. هرچند بازار هوش مصنوعی به طور کلی مورد توجه شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران است، یادگیری ماشینی را می‌توان به عنوان  برجسته‌ترین کاربرد این حوزه معرفی کرد. یادگیری ماشینی 62 درصد از کل سرمایه‌گذاری‌های هوش مصنوعی در سال 2017 را به خود جذب کرده است و بخش عمده‌ای از استارت آپ‌های هوش مصنوعی نیز بر یادگیری ماشینی تمرکز کرده‌اند.

سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی

بودجه جهانی برای شرکت‌های AI در سال 2017 با جهشی بزرگ مواجه شد و به 15 میلیارد دلار رسید. در حالی که شرکت‌های ایالات متحده در گذشته بیشترین سهم از معاملات این حوزه را داشتند، سهم آن‌ها به طور مداوم در حال کاهش است و در حال حاضر  تنها 39 درصد از معاملات جهانی در سال2018 را ازآن خود کرده‌اند. 3 استارت آپ اول با بالاترین بودجه در حوزه هوش مصنوعی متعلق به کشور چین است.

اما نه تنها سرمایه‌گذاران روی AI شرط بندی می‌کنند: بسیاری از شرکتهای بزرگ فناوری نیز، یا خودشان برنامه‌های هوش مصنوعی را توسعه می‌دهند و یا استارت‌آپ‌های نوپا در زمینه هوش مصنوعی را خریداری می‌کنند.

با مقایسه تملک‌های اپل، گوگل، فیس بوک،  مایکروسافت و آمازون، مشخص می‌شود که عطش آن‌ها برای خرید استارت آپ‌های هوش مصنوعی بسیار زیاد شده است. در حالی که هر پنج شرکت در 18 سال گذشته استارت آپ‌هایی را با تمرکز بر هوش مصنوعی خریداری کرده‌اند، اپل و گوگل هرکدام با 16 و 15 استارت‌آپ خریداری شده، بیشترین تعداد استارت آپ‌های هوش مصنوعی را به تملک خود در آورده‌اند. همه این‌ها نشان می‌دهد که بازیگران و سرمایه‌گذاران بزرگ فناوری، هوش مصنوعی را به عنوان یک فناوری مهم برای آینده مورد توجه قرار داده‌اند.

شرکت‌های ایرانی هوش مصنوعی

طبق اطلاعات اطلس اقتصاد دیجیتال ایران در حال حاضر 235 محصول هوش مصنوعی توسط شرکت‌های داخل ایران توسعه یافته است.

نوع شرکت و حوزه کاربرد شرکت‌های هوش مصنوعی ایران

از این بین از منظر حوزه کاربرد این محصولات، خدمات دیجیتال با حدود 72محصول ، دستیارهای هوشمند با 53 محصول و ذخیره سازی و تجزیه تخلیل داده با 46 محصول بیشترین کاربردها را به خود اختصاص داده اند.

غالب شرکت‌های توسعه دهنده محصولات هوش مصنوعی نیز دانش بنیان نوپا نوع 1 هستند که در آن‌ها 81 محصول توسعه یافته است.

 

شرکت های هوش مصنوعی ایران

شرکت‌های ایرانی هوش مصنوعی در هر استان

بیشترین محصولات توسعه یافته در هوش مصنوعی به ترتیب مربوط به شرکت‌های مستقر در تهران با 155 محصول، اصفهان با 15 محصول و خراسان رضوی با 12 محصول است. سایر استان‌ها نیز سهم ناچیزی از محصولات توسعه یافته هوش مصنوعی در کشور دارند.

برای بررسی آخرین آمار محصولات هوش مصنوعی توسعه یافته در اینجا کلیک کنید.

همچنین برای مشاهده لیست محصولات و شرکت‌های هوش مصنوعی در ایران اینجا کلیک کنید.

نظر بدهید  همانطور همیشه سایتک از نظرات شما کاربران عزیز استقبال می کند و از شما می خواهیم اگر تجربه ای در این زمینه دارید در بخش نظرات درج نمایید .