افزایش سرمایه

جذب سرمایه چیست؟

هر کسب و کاری برای شروع و ادامه کار نیاز به جذب سرمایه دارد. جذب سرمایه یکی از مهم‌ترین جنبه‌های هر استارتاپ برای پیشرفت است. و باید از هر فرصتی برای جذب منابع مالی استفاده کنید. و این جذب سرمایه در مراحل متفاوت و از راه‌های مختلفی جذب می‌شود.

راه‌های جذب سرمایه

جذب سرمایه از سرمایه گذار

در این روش با ارائه بیزنس پلن و سیستم کاری می‌توان از طریق سرمایه‌گذاران یا افراد سرمایه‌دار، سرمایه جذب کرد.

سرمایه شخصی

در ایران به منظور تاسیس کسب و کار اینترنتی با سرمایه کم و راه‌اندازی یک سایت وردپرس و با کمک سرمایه خودتان این سایت را به درآمد بالا برسانید.

جذب سرمایه از محل روش دانش

در این بخش ممکن است سرمایه صرفا سرمایه مادی نباشد. امکان دارد در ابتدای فعالیت استارتاپ به یک متخصص کامپیوتر احتیاج داشته باشیم و بخاطر عدم وجود سرمایه کافی می‌توان وی را به صورت درصدی از سود کسب و کار شریک نمود.

سرمایه‌گذاری دست جمعی (Crowdfunding)

در این نوع از سرمایه‌گذاری اشخاص متعدد با جمع کردن سرمایه، کمک می‌کنند تا بتوان یک استارتاپ را تاسیس نمود.

جذب سرمایه از محل روش خطرپذیر یا vc

عمدتا در این روش اشخاص با سرمایه بسیار زیاد وجود دارند که مبادرت به سرمایه‌گذاری می‌کنند. این سرمایه‌گذاران در واقع سرمایه‌گذاری را به عنوان شغل خود قرار داده‌اند و بصورت حرفه ای عمل می‌کنند و درجایی سرمایه‌گذاری می‌کنند که بر کار آن تیم یا کسب و کار کاملا آگاه باشند.

سرمایه‌گذار فرشته

این مورد نیز از نظر ویژگی‌هایی که دارد شبیه مورد قبلی است اما با این تفاوت که سرمایه‌گذار خطرپذیر در روند کار دخالت دارد اما سرمایه‌گذار فرشته در روندکار دخالتی ندارند.

جذب سرمایه در مراحل مختلف رشد استارتاپ‌ها

بودجه قبل از بذر (Pre-Seed Funding)

اولین مرحله تأمین بودجه یک شرکت جدید در مراحل اولیه خیلی زود انجام می شود که به طور کلی در دوره های مختلف بودجه قرار نمی گیرد. این مرحله که به عنوان بودجه “قبل از بذر” شناخته می شود ، به طور معمول به دوره ای اشاره دارد که بنیانگذاران یک شرکت برای اولین بار فعالیت خود را آغاز می کنند. متداول ترین سرمایه گذاران “قبل از بذر” خود موسسان و همچنین دوستان نزدیک ، حامیان و خانواده هستند. بسته به ماهیت شرکت و هزینه های اولیه تعیین شده برای توسعه ایده تجاری ، این مرحله تأمین مالی می تواند خیلی سریع اتفاق بیفتد یا ممکن است طولانی شود. همچنین این احتمال وجود دارد که سرمایه گذاران در این مرحله سرمایه گذاری در ازای سهام خود در شرکت انجام ندهند. در بیشتر موارد ، سرمایه گذاران در وضعیت تأمین اعتبار قبل از بذر خود موسسین شرکت هستند.

 (Seed Funding) بودجه بذر

بودجه بذر اولین مرحله رسمی تأمین اعتبار سهام است. این به طور معمول نشان دهنده اولین پول رسمی است که یک کار تجاری یا شرکت جمع می کند. بعضی از شرکت ها هرگز بودجه بذر را به دور سری A یا فراتر از آن نمی‌رسانند.می‌توانید بودجه “بذر” را به عنوان بخشی از تشبیه برای کاشت یک درخت در نظر بگیرید. این حمایت مالی اولیه ایده آل “بذر” است که به رشد تجارت کمک خواهد کرد. با توجه به درآمد کافی و استراتژی تجاری موفق و همچنین پشتکار و فداکاری سرمایه گذاران ، امیدوارم که این شرکت در نهایت به یک “درخت” تبدیل شود. بودجه بذر به یک شرکت کمک می کند تا اولین گام های تأمین مالی خود را بردارد، از جمله مواردی مانند تحقیق در بازار و توسعه محصول. با تأمین بودجه بذر ، یک شرکت در تعیین محصولات نهایی خود و مشتری هدف خود را تعیین کند. بودجه بذر برای استخدام یک برای انجام این کارها استفاده می شود.

بودجه سری A

هنگامی که یک کسب و کار سابقه کار (یک پایگاه کاربر مستقر ، ارقام ثابت درآمد یا برخی دیگر از شاخص های اصلی عملکرد) را ایجاد کرد ، این شرکت ممکن است برای بهینه سازی بیشتر پایگاه کاربر و پیشنهادات محصول خود ، بودجه سری A را انتخاب کند. ممکن است فرصت هایی برای مقیاس گذاری محصول در بازارهای مختلف فراهم شود. در این دور ، داشتن برنامه ای برای توسعه یک مدل کسب و کار که سود طولانی مدت ایجاد کند ، مهم است. اغلب اوقات ، شرکت های نوپا ایده های خوبی دارند که تعداد قابل توجهی از کاربران را مشتاق می کند ، اما این شرکت نمی داند که چگونه از کسب و کار کسب درآمد می کند. در بودجه سری A ، سرمایه گذاران فقط به دنبال ایده های عالی نیستند. بلکه آنها به دنبال شرکت هایی با ایده های عالی و همچنین استراتژی قوی برای تبدیل آن ایده به یک تجارت موفق و پولساز هستند.

سرمایه گذاران فرشته نیز در این مرحله سرمایه گذاری می کنند ، اما آنها تمایل دارند که در این مرحله تأمین مالی تأثیر بسیار کمتری نسبت به مرحله تأمین بودجه بذر داشته باشند.به طور فزاینده ای معمول است که شرکت ها از سرمایه گذاری سهام عمومی برای تولید سرمایه به عنوان بخشی از دور بودجه سری A استفاده می کنند. بخشی از دلیل این واقعیت این است که بسیاری از شرکت ها ، حتی آنهایی که با موفقیت بودجه بذر تولید کرده اند ، به عنوان بخشی از تلاش های مالی برای سری A ، تمایل به عدم علاقه به سرمایه گذاران ندارند. در حقیقت ، کمتر از نیمی از شرکت های تأمین شده با بذر نیز به جمع آوری سرمایه های سری A می پردازند.

بودجه سری B

دورهای سری B همه چیز در مورد بردن کسب و کارها به مرحله بعدی ، گذشته از مرحله توسعه است. سرمایه گذاران با گسترش دسترسی به بازار به استارتاپ ها کمک می کنند تا به آنجا بروند. شرکت هایی که دوره های تأمین بودجه و سری A را طی کرده اند ، در حال حاضر پایگاه های قابل توجهی از کاربران را ایجاد کرده اند و به سرمایه گذاران ثابت کرده اند که در مقیاس وسیع تری برای موفقیت آماده هستند. بودجه سری B برای رشد شرکت استفاده می شود تا بتواند این سطح از تقاضا را برآورده کند.

ساختن یک محصول برنده و رشد تیمی نیاز به استعدادیابی با کیفیت دارد. افزایش حجم توسعه تجارت ، فروش ، تبلیغات ، فناوری ، پشتیبانی و کارمندان برای شرکت هزینه‌هایی دارد.

سری B از نظر فرایندها و بازیگران اصلی شبیه سری A به نظر می رسد. سری B اغلب توسط شخصیت های مشابه دور قبل هدایت می شود ، از جمله یک سرمایه گذار اصلی که به جذب سرمایه گذاران دیگر کمک می کند. تفاوت با سری قبل اضافه شدن موج جدیدی از شرکت های سرمایه گذاری خطرپذیر است که در سرمایه گذاری در مراحل بعدی تخصص دارند.

بودجه سری C

مشاغل شرکت کننده در جلسات بودجه سری C در حال حاضر کاملاً موفق هستند. این شرکت ها به دنبال کمک مالی اضافی برای کمک به آنها در تولید محصولات جدید ، گسترش در بازارهای جدید و یا حتی به دست آوردن شرکت های دیگر هستند. در دوره های سری C ، سرمایه گذاران برای تلاش برای دریافت بیش از دو برابر این مبلغ ، سرمایه خود را به گوشت مشاغل موفق تزریق می کنند. بودجه سری C متمرکز بر مقیاس گذاری شرکت است ، رشد هرچه سریعتر و با موفقیت هرچه بیشتر.

معمولاً ، یک شرکت بودجه سهام خارجی خود را با سری C به پایان می رساند. با این حال ، برخی از شرکت ها می توانند به دورهای مالی D و حتی سری E نیز ادامه دهند. در بیشتر موارد ، شرکتهایی که از طریق دوره های سری C سرمایه زیادی کسب می‌کنند ، آماده توسعه در مقیاس جهانی هستند. بسیاری از این شرکت ها از بودجه سری C برای کمک به افزایش ارزیابی خود در پیش بینی IPO استفاده می کنند.شرکتهایی که به بودجه سری D ادامه می دهند معمولاً این کار را انجام می دهند زیرا در جستجوی فشار نهایی قبل از عرضه اولیه سهام هستند یا در عوض ، زیرا هنوز نتوانسته اند به اهدافی که برای تأمین بودجه سری C تعیین کرده اند ، برسند.

 

مهم‌ترین مزیت‌های جذب سرمایه

سرمایه امکان رشد شرکت را فراهم می‌کند

در حال حاضر منطق حکم می‌کند که هزینه‌ها را تا آنجا که ممکن است کم کنید، اما جذب سرمایه این شرایط را فراهم می‌کند که بودجه اجرایی فعلی دست نخورده باقی بماند.

سرمایه شرایطی را فراهم می‌کند تا شرکت‌های دیگر را به دست آورید

خرید تمام یا سهام عمده‌ای از هر شرکت، شرایطی را برای شرکت‌های متوسط ایجاد می‌کند که رشد کنند و تنوع یابند تا روزی بتوانند برای سازمان‌های بزرگتر، جذابیت بیشتری داشته باشند. جذب سرمایه کمک زیادی برای رسیدن به این هدف می‌کند.

سرمایه نشان می‌دهد که کسب و کارتان اعتماد کسب کرده است

اگر شرکت شما سرمایه گذارانی دارد که حاضرند سرمایه شان را برای پیشرفت کار هزینه می‌کنند، نشان می‌دهد که احتمالا شما کارتان را به درستی انجام می‌دهید. جذب سرمایه های بیشتر شرکت بیان می‌کند که سرمایه‌گذاران دیگر تحت تاثیر پیشرفت‌هایتان در اهداف کلی شرکت قرار می‌گیرند. و اعتبار شرکت بیشتر می‌شود.

 

مهم‌ترین معایب جذب سرمایه

از دست دادن کنترل شرکت

سرمایه‌گذاران معمولا صاحب بخش زیادی از سهام شرکت می‌شوند و به همین سبب می‌توانند نظرشان را اعمال کنند یا بر کنترل شرکت نظارت داشته باشند. وقتی سهمی از سهام شرکت را به سرمایه‌گذاران می‌فروشید، در واقع مالکیت شما در کسب و کار کم می‌شود.

مدیریت کردن سرمایه‌گذاران

اگر سرمایه‌گذاران سهام دار باشند، این کار با جلب رضایت آنها برای فعالیتهای خاصیا ارائه حساب به آنها محقق می‌شود. بیشتر سرمایه‌گذاران مایل‌اند در تصمیم‌گیری‌های کسب و کار حرفی برای گفتن داشته باشند. بسته به توافقتان با سرمایه‌گذار، ممکن است مجبور شوید مبالغی را در زمان‌های خاص به آنها بپردازید، سهمی از شرکتتان را بفروشید، سود سهامتان را به سرمایه‌گذاران پرداخت کنید، امنیت سرمایه‌گذاری را تامین سازید یا ضمانت‌های شخصی ارائه دهید.

مسئولیت در خصوص بازگرداندن سود

پس از جذب سرمایه شما مسئول پرداخت سود حاصل از سرمایه به سرمایه‌گذاران خواهید بود. همچنین ممکن است مجبور شوید که وثیقه یا تضمین‌های شخصی ارائه دهید.

صرف وقت و انرژی زیاد

برای جذب سرمایه یا گرفتن وام ، انرژی و زمان زیادی لازم است. اگر قصد جذب سرمایه از سرمایه‌گذاران خطر‌پذیر یا فرشته را دارید باید ساعت‌های طولانی با آنها به مذاکره بنشینید و برای سرمایه گذاری روی کسب و کارتان آنها را متقاعد کنید.

چگونه یک زمینه برای سرمایه گذار ایجاد کنیم؟

داشتن یک میدان فروش موثر مهمترین عامل تشویق سرمایه گذاران برای تأمین بودجه استارتاپ شما است. قبل از اینکه حتی ارائه میادین خود را ایجاد کنید ، باید درک کاملی از تجارت ، محصولات و خدمات خود داشته باشید. آماده باشید تا به هر سوالی که پیش روی شماست پاسخ دهید. شما همچنین باید صنعت خود را بشناسید و اینکه چه چیزی استارتاپ شما را از رقبا جدا می کند.

انواع سرمایه گذاران در ایران

جذب سرمایه استارتاپی در ایران

فرشتگان سرمایه‌گذار

سرمایه‌گذار فرشته شخصی است که با سرمایه‌ی شخصی خود روی استارتاپ‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند. در ایران اشخاص حقیقی و حقوقی به عنوان فرشتگان سرمایه گذار جهت حمایت از کسب ‌و کارهای نوپا فعالیت می ‌کنند. رویدادهایی که با موضوع صنعت و کسب‌ و کار برگزار می شوند، بهترین موقعیت ‌ها برای ملاقات با سرمایه گذاران فرشته است.

شتاب‌دهنده‌ها و مراکز رشد

با پیشرفت صنعت و ظهور کسب ‌و کارهای کوچک در ایران تعداد زیادی از شرکت‌ های شتاب دهنده جهت حمایت مالی از کسب و کارهای نوپا تشکیل شده‌ اند. شناخت و انتخاب صحیح شتاب دهنده برای کسب و کارهای نوپا از اهمیت زیادی برخوردار است.

صندوق نوآوری و شکوفایی

صندوق ‌های مذکور به موجب قانون حمایت از شرکت ‌های دانش ‌بنیان مصوب ۱۳۸۹، با هدف تامین مالی شرکت‌ های دانش‌ بنیان تاسیس شده و با سرمایه ای که از بودجه سالانه دولت و صندوق توسعه ملی تامین می ‌شود، فعالیت می ‌نماید.

صندوق‌های پژوهش و فناوری غیر‌دولتی

صندوق ‌های مذکور به ارائه خدمات مالی، سرمایه ‌گذاری خطرپذیر در طرح‌ های پژوهشی، سرمایه گذاری در توسعه شرکت‌ های دانش ‌بنیان، استارتاپ‌ها و غیره می ‌پردازند.

نهاد‌های حمایتی دولتی

نهادهای حمایتی دولتی شامل معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، ستادهای تخصصی فناوری کشور، پارک ‌های علم و فناوری، مراکز رشد و دانشگاه ‌ها می باشد. عمده حمایت‌ های انجام شده توسط این نهادها، به‌ صورت وام ‌های کم ‌بهره یا وام‌ های بلاعوض از طریق کارگزارانی مانند بانک ‌ها پرداخت می‌ شود.

بانک‌ها

برخی از بانک ‌ها به عنوان اصلی ترین تامین کنندگان سرمایه، از کسب و کارهای نوپا حمایت می کنند. برای مثال بانک ملی به تاسیس نهادی به نام مرکز نوآوری اقدام کرده است که هدف آن حمایت از استارت آپ های حوزه فین تک است.

بورس و فرابورس

یکی از راه ‌های سرمایه ‌گذاری در استارت ‌آپ‌ ها، فروش سهام استارت ‌آپ در فراخوان بورس است (IPO). با این حال به دلیل سخت بودن شرایط ورود به بورس برای شرکت های نوپا، شرکت فرابورس در حال عملیاتی کردن ابزار مالی جدیدی با عنوان صندوق‌ های سرمایه گذاری جسورانه و بازار شرکت‌ های کوچک و متوسط جهت تأمین مالی کسب و کارهای کوچک و نوپا است.