چکیده

مسیر سرسام آور اپل برای ساخت یک خودروی برقی مستقل و قابل رقابت هنوز دور از چشم نیست، اما ماشین هوشمند اپل (Project Titan ) این غول فناوری دوباره در مسیر خود قرار گرفته است. بر اساس گزارش رویترز ، “شرکت اپل فناوری اتومبیل خودران خود را توسعه میدهد و هدف ساختن این ماشین در سال 2024 که یک وسیله نقلیه مسافربری است که می تواند فناوری پیشرفته باتری خود را داشته باشد.”

اپل از سازماندهی مجدد تلاش های خود برای ساخت اتومبیل خودران اولین بار در سال 2017 خبر داد. نیویورک تایمز گزارش داد که این پروژه “به دلیل بزرگی و نداشتن چشم انداز مشخص سر انجامی ندارد” همچنین گزارش داد اعضای تیم از تغییر اولویت ها و مهلت های خودسرانه یا غیرواقعی شکایت دارند و “در مورد اینکه آیا اپل باید یک وسیله نقلیه کاملا مستقل یا اتومبیل نیمه مستقل را توسعه دهد ” اختلاف نظر وجود دارد.

یک روزنامه تایوانی ، با استناد به منابع موجود خود، گفت که ماشین هوشمند اپل در اوایل سال 2021 ممکن است ساخته شود ، اگرچه این حدس و گمان است و با توجه به زمان های معمول ساخت خودرو (به علاوه عدم تخصص اپل در این زمینه) بسیار دشوار خواهد بود. با این وجود ، یک نسخه ترجمه شده از گزارش میگوید: “در پاسخ به تقاضا برای تهیه ماشین هوشمند اپل ، تولید کنندگان تایوانی… مشغول هستند.”

ماشین هوشمند اپل

شریک ساخت احتمالی: Magna

رویترز گفت، اپل به احتمال زیاد ماشین خود را با یک شریک تولید خواهد کرد و همچنین قطعات اصلی مانند برخی از سنسورها را به خارج از شرکت خود واگذار میکند. یکی از نامزدهای احتمالی برای شریک شدن با اپل، Magna International است. این شرکت اخیراً توافق نامه ای را برای یک سرمایه گذاری مشترک (با نام آزمایشی LG Magna e-Powertrain) با شرکت تأمین کننده قطعات الکتریکی ال جی امضا کرده و با اپل گفتگو کرده است. سرمایه گذاری مشترک به طور آزمایشی LG Magna e-Powertrain نامیده می شود. پلت فرم Magna’s EV برای SUV آینده Fisker Ocean مورد استفاده قرار می گیرد و مگنا نیز این ماشین را – ابتدا در اروپا تولید می کند.

تحلیلگران در مورد سرمایه گذاری تردید دارند. سام ابولسامید، تحلیلگر اصلی تحرک الکترونیکی در Guidehouse Insights ، گفت: “به طور کلی ، من همچنان شک دارم که اپل وسیله نقلیه کاملی را معرفی کند.”

ابوالسامید گفت: “اگر این کار را انجام دهند ، مطمئناً چیزی نیست که آنها به مصرف کنندگان عادی بفروشند، بلکه در عوض یک روبو تاکسی یا خدمات اشتراکی ممتاز فقط در بازارهایی وجود دارد که مشتریان سطح بالاتری از پس هزینه های آن برمی آیند.” “همچنین به آنها این امکان را می دهد تا از چالش های شبکه های فروشنده و سرویس هایی که برای تسلا مشکل ساز شده اند و برای هر یک از شرکت های دیگر EV استفاده خواهند کرد ، عبور کنند. اگر اپل با ماشین شخصی خود به جلو حرکت کند ، قطعاً به شریک احتیاج خواهد داشت. ساخت اتومبیل و مدیریت زنجیره تأمین مورد نیاز بسیار پیچیده تر از ساخت تلفن یا رایانه است، همانطور كه تسلا در دهه گذشته به سختی آموخته است. همانطور که گفته شد، اپل در اجرا بسیار بهتر است و آنها مطمئناً با یک شرکت مستقر مانند مگنا مشارکت خواهند داشت، شرکت تولید کننده اتومبیل با بسیاری از OEM ها قرارداد تولید دارند و بسیاری از قطعات را تأمین می کند.”

در اعلام قبلی اپل با تجارت اتومبیل در حدود سال 2017 ، نکته مهم این بود که چه کسی می تواند ماشین هوشمند اپل را بسازد و چه کسی مسئول آن خواهد بود. گفته می شود که اپل با BMW و Daimler (مرسدس بنز) در مورد شریک شدن صحبت کرده است، اما هیچ یک از این دو نفر نمی خواسته تابع شریک دیگر باشند. در حالی که مگنا مستقر در انتاریو کانادا بزرگترین تامین کننده قطعات خودرو در آمریکای شمالی است و با این موضوع مشکلی نداشته.

ماشین هوشمند اپل

باتری این ماشین از فناوری اپل استفاده می کند

پروژه هایی از این دست عدم اطمینان را به بازار اضافه می کنند. جسیکا کالدول ، مدیر اجرایی ، Insights ، در ادموندز گفت: “پروژه iCar اپل که شایعه شده است یک نمونه بارز از چگونگی روشن بودن آینده صنعت خودرو از قبل است. ما شاهد هستیم که شرکت های تازه تاسیس و همچنین شرکت های غیر خودرویی مستقر در حال سرمایه گذاری برای به دست آوردن بخش عمده ای از بخش حمل و نقل گسترده ای هستند که به دلیل برق و تکنولوژی مستقل در حال پیشرفت است.”

اینکه چطور اتومبیل اپل وارد بازار می شود دقیقاً مشخص نیست ، اما رویترز گفت که در زمانی که مدیر پروژه داگ فیلد کار بود پروژه “به اندازه کافی پیشرفت کرده است که اکنون قصد دارد وسیله نقلیه ای برای مصرف کنندگان بسازد”. این خبر می افزاید که این احتمال وجود دارد که “اپل تصمیم خواهد گرفت دامنه تلاش خود را به یک سیستم رانندگی مستقل که با اتومبیل ساخته شده توسط یک خودروساز سنتی ادغام شود ، کاهش دهد.”

در اوایل ماه جاری میلادی، John Giannandrea به اپراتور هوش مصنوعی اپل اختیاراتی کلی درباره برنامه های اتومبیل رانی خود داده بود که فیلد این برنامه را روی زمین اجرا می کرد.

رویترز گفت ، اپل شاید این ماشین را نسازد، اما قصد دارد از فناوری پیشرفته باتری خود استفاده کند. رویترز با استناد به منبع آگاه از برنامه های این شرکت گفت: “اپل قصد دارد از یک طراحی منحصر به فرد و تک سلولی استفاده کند که سلول های جداگانه باتری را حجیم می کند و با از بین بردن کیسه ها و ماژول هایی که مواد باتری را نگه می دارند ، فضای داخل بسته باتری را آزاد می کند. طراحی اپل به این معنی است که می توان مواد فعال تری را در داخل باتری بسته بندی کرد و به طور بالقوه برد بیشتری به ماشین هوشمند اپل می دهد.”

ممکن است کاهش هزینه های باتری ، اپل را متقاعد به ادامه کار کند. به گفته دیوید ای کول ، رئیس دانشگاه مرکز تحقیقات خودرو و استاد سابق دانشگاه میشیگان ، “ایده اتومبیل اپل کاملا بر این باور استوار است که آنها باتری خواهند داشت که برای هر کیلووات ساعت کمتر از 100 دلار هزینه دارد. این عدد اعجاب آور است. اپل لزوما به این تکنولوژی الان نرسیده است، اما در یک زمان معقول راهی را برای رسیدن به آن میابد. ” مدتهاست که این هدف برای خودروسازانی مانند جنرال موتورز که گفته می شود نزدیک به این تکنولوژی هستند ، یک امر مقدس مقدس محسوب می شود و ایلانن ماسک در تسلا ادعا می کند که قبلاً به این هدف رسیده است.

 

منبع: مجله Forbes