گردشگری هوشمند چیست و وضعیت آن در ایران به چه صورت است؟

مقدمه
گردشگری هوشمند در کشورمان به طور فزاینده ای محبوب شده است. انواع مختلف رویدادها و فعالیت ها به عنوان جهانگردی هوشمند طبقه بندی شده اند که منجر به سواستفاده از این اصطلاح می شود. پس گردشگری هوشمند چیست و چگونه می توان آن را تعریف کرد؟ اگرچه محققان این اصطلاح را تعریف کرده اند، اما در مورد تفسیری که به صورت گسترده پذیرفته شده باشد اتفاق نظر وجود نداشته است. تعریفی که در این مطالعه ارائه شده است، بر گردشگری هوشمند به عنوان یک سیستم پشتیبانی گردشگر فردی در چارچوب خدمات اطلاعاتی و یک فناوری همه جانبه تأکید دارد.
در این مقاله با مقایسه شرکت های خلاق و دانش بنیان و سهم مشارکت آن ها در توسعه گردشگری هوشمند در ایران خواهیم پرداخت سپس محصولات و خدماتی که مهمترین نقش را در این سیر دارند، معرفی می شوند.
گردشگری هوشمند چیست ؟
گردشگری هوشمند با توجه به قابلیت های تکنولوژیکی یک منطقه خاص، تعریف می شود. بسیاری از مقاصد که اکنون در حال مدرن شدن هستند از فناوری هوشمند در عملیات خود استفاده می کنند. این استفاده ها از روشهای پرداخت تا فعالیتهای تعاملی می باشند. هدف نهایی گردشگری هوشمند، بهبود کارایی مدیریت منابع، به حداکثر رساندن رقابت و افزایش پایداری از طریق استفاده از نوآوری ها و روش های فناور است.
گردشگری هوشمند در ایران
گردشگری و توریسم مشخصا از حوزه هایی هستند که پتانسیل بالایی جهت پیشرفت در کشورمان را دارند. گردشگری دیجیتال بی شک می تواند باعث افزایش توانگری این شاخه و پبشبرد هرچه بیشتر این حوزه در ایران باشد. دیجیتالیزه کردن گردشگری در کشور به نظر با سرعت بالایی در حال گسترش است و این می تواند نویدبخش آینده ای مملو از فرصت های طلایی برای دست اندرکاران صنعت توریسم و گردشگری باشد.
فراوانی شرکت ها
شرکت های خلاق سهم بسیاری در پیشبرد اکوسیستم گردشگری دیجیتال در ایران را دارند. این شرکت ها بیشتر در حوزه پلتفرم های دیجیتال فعالیت دارند. بعد از شرکت های خلاق با ۵۵ درصد شرکت های دانش بنیان با سهم ۶ درصد و سایر شرکت با با سهم ۱۹ درصد مشغول فعالیت در این حوزه هستند.
فراوانی محصولات و خدمات
محصولات تولیدشده در اکوسیستم گردشگری دیجیتال بیشتر در حوزه های رزرو آنلاین و گردشگری سلامت بوده اند. تولیدات رزرو آنلاین بخصوص پس از شرایط پاندمی کرونا روند رشد تولید بسیار بیشتری داشته اند چرا که خدمات غیرحضوری در این زمان بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گرفته اند. در دوران کرونا شاهد برگزاری بازدید های آنلاین از طرف خیلی از موزه ها، مناطق طبیعی و غیره بودیم به همین دلیل شبیه سازی مناطق گردشگری نیز یکی از خدماتی برای گردشگری از راه دور است که مورد استقبال خیلی از افراد نیز قرار گرفت.
سهم استان ها
طبق نمودارها و آمار تهران، خراسان رضوی و اصفهان بیشترین تولید محصول و ارائه خدمات را در حوزه گردشگری هوشمند داشته اند ولی استانهای فارس، گیلان و مازندران با وجود پتانسیل بسیار بالای گردشگری در زمینه دیجیتال نمودن توریسم بسیار مغفول مانده اند. شاید سیاست های تسهیل گر بتواند شرکت های خلاق و دانش بنیان را بیش از پیش به تولید در این زمینه ترغیب نماید.
در زمینه محصولات حوزه گردشگری دیجیتال و در حوزه رزرو آنلاین، محصولاتی که مربوط به رزرو هتل و بلیط هستند بیشترین میزان تولید توسط شرکت های عموما خلاق را داشته اند. برخی از این شرکت ها شامل…
رزرو اقامتگاه شخصی
تهیه بلیط
دایرکتوری ها
رزرو هتل
این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش میشوند.
پاسخی بگذارید