حمل و نقل هوشمند در ایران ، گزارش کامل این اکوسیستم روبه رشد کشور
سیستم های حمل و نقل هوشمند
تحولات در فناوری ها این امکان را به راهداری های در سراسر جهان می دهد که شیوه مدیریت و کار در شبکه های بزرگراهی خود را تغییر دهند. سیستم های هوشمند حمل و نقل (ITS)، ترکیبی از فناوری های پیشرفته اطلاعاتی و ارتباطی اند که در سیستم های حمل و نقل و مدیریت ترافیک برای ارتقای ایمنی، کارایی و پایداری شبکه های حمل و نقل ، کاهش ترافیک و بهبود تجربه رانندگی استفاده می شوند.
برخی از تغییراتی که حمل و نقل هوشمند به ما ارائه میدهد
• فعالیتهایی که به طور سنتی از طریق مداخله انسان انجام می شد می توانند خودکار باشند.
• عملکرد شبکه جاده را می توان به صورت لحظه ای کنترل و تنظیم کرد.
• داده هایی که قبلاً توسط زیرساخت های فیزیکی پرهزینه جمع آوری شده بودند می توانند از طریق منابع داده جدیدتر و غنی تری تهیه شوند.
• تجزیه و تحلیل که از داده های قدیمی انجام شده است اکنون می توسط سیستم های ارائه دهنده اطلاعات از طریق تجزیه و تحلیل داده های زمان واقعی انجام می شود.
• اطلاعاتی که قبلا توسط تابلوها، اخبار و روزنامه ها در اختیار رانندگان قرار میگرفت اکنون توسط گوشی های هوشمند در کوتاه ترین زمان ممکن انجام می پذیرد.
• و البته که موارد فوق بخش کوچکی از این تحول عظیم اند
۵ استارتاپ برتر جهان در حوزه حمل و نقل هوشمند
موقعیت این استارتاپ ها در نقشه
استارتاپ ARTI: سیستم های حمل و نقل خودران برای زنجیره تامین شهری
حمل و نقل خودکار برای تامین، یک وسیله نقلیه الکتریکی با ابعاد کوچک را توصیف می کند که باعث صرفه جویی در فضای انبار و مصرف انرژی می شود. این وسیله دارای یک سیستم ناوبری برای برنامه ریزی و اصلاح مسیرهاست. این فناوری مشکلات جهت یابی رانندگان را از بین می برد، هزینه های عملیاتی را کاهش داده و ایمنی را افزایش می دهد.
این استارت آپ اتریشی، یک کارت هوشمند تامین تولید می کند که به صورت مستقل، تحویل بسته ها و مواد غذایی و همچنین دفع زباله را پیگیری می کند. این وسیله به عنوان یک ربات، بسته را از مرحله اول تا پایان مسیر به دنبال می کند.
استارتاپ EasyMile: حمل و نقل عمومی مستقل
کاهش افرادی که در رانندگی حمل و نقل عمومی مشارکت دارند خطر خطاهای انسانی را از بین می برد. بله؛ این اتفاق ایمنی را تضمین می کند، پیش بینی و مدیریت زمان سفر را از طریق رانندگی پایدار افزایش می دهد و همچنین هزینه عملیاتی را کاهش می دهد.
این استارتاپ فرانسوی فناوری بدون راننده را توسعه می دهد. وسیله «شاتل» برای درک محیط اطراف و پیمایش از ترکیبی از حسگرهای «LiDAR، این حسگر از لیزر برای محاسبه فواصل متغییر استفاده می کند» و «GPS» استفاده می کند. این وسیله نقلیه حداکثر 12 مسافر را جابجا می کند و به دلایل ایمنی فقط با سرعت 12 مایل در ساعت محدود می شود.
استارتاپ EVmatch: شبکه شارژ وسایل نقلیه برقی
EVmatch شبکه ای از نقاط شارژ خصوصی که برای رانندگان در دسترس است، روشی هوشمندانه برای شارژ وسیله نقلیه و استفاده موثر از پتانسیل شارژرها ایجاد می کند.
این استارتاپ که در ایالات متحده مستقر است، بستری را برای دسترسی به شبکه توزیع شده سیستم های شارژ وسایل نقلیه الکتریکی «EV» ایجاد می کند. افراد در ساعات کاری خود ایستگاه های شارژ خود را با دیگران به اشتراک می گذارند تا سایر رانندگان به این ایستگاه های شارژ خصوصی دسترسی پیدا کنند.
استارتاپ StreetLightData: مدل سازی تقاضای سفر مبتنی بر فعالیت
تجزیه و تحلیل داده های بزرگ رفتار ترافیک، زمینه سازی و مدل سازی الگوهای ترافیک بر اساس فعالیت های روزمره افراد یکی از خدمات این استارتاپ است. این سرویس از اصلاح سیستم ترافیک یعنی برنامه ریزی مجدد و تغییر مسیر تدارکات و حمل و نقل عمومی حمایت می کند.
این استارتاپ که در ایالات متحده مستقر است، اطلاعات ناشناس ایجاد شده توسط دستگاه هایی مانند تلفن های همراه، دستگاه های GPS، کامیون های تجاری، ردیاب های تناسب اندام را جمع آوری می کند و به صورت الگوریتمی این داده ها را به فعالیت ها و سفرها مرتبط می کند. بر اساس این داده ها، مقامات برای اتصال حالت های مختلف حمل و نقل عمومی ، که با رفتار شهروندان مطابقت دارد، برنامه ریزی می کنند و برای جلوگیری از ازدحام، تاکتیک های تازه ای را توسعه می دهند.
استارتاپ Bridj: ارائه خدمات حمل و نقل عمومی بر اساس تقاضا
مقدار زیادی از ترافیک در شهرها از طریق حمل و نقل بین خانه و محل کار ایجاد می شود. شهروندانی که از وسایل نقلیه عمومی استفاده نمی کنند و به وسیله ماشین شخصی خود به محل کار خود می روند. این افراد با استفاده از سرویس های این استارتاپ و تغییر در شیوه رفت و آمد خود، سطح راحتی لازم را برای مسافران فراهم می کند و با کاهش مقدار کلی خودروها در ساعات پر رفت و آمد، جریان ترافیک را هموارتر می کند.
این استارتاپ استرالیایی، پلتفرمی را برای برنامه ریزی، رزرو و هزینه سفر با اتوبوس تهیه می کند. مسیرهای اتوبوس همان مسیرهای معمول سرویس اتوبوس نیستند بلکه مسیرهای بهینه شده و با ترافیک روان تر هستند.
حمل و نقل هوشمند در ایران
تیم سایتک در راستای رسالت خود برای اعتلای مفهوم اقتصاد دیجیتال در کشور اقدام به تهیه گزارشی جامع نموده است. مبجث حمل و نقل هوشمند به عنوان یکی از پایه های اقتصاد دیجیتال در کشور و از اساسی ترین نیازهای برآورده کننده چارچوب پیشرفت در این مفهوم در نظر گرفته می شود.
حمل و نقل هوشمند به عنوان مفهومی نوپا در کشور و بیشتر بصورت پلتفرم های تاکسی اینترنتی نمود پیدا کرده است اما نگاهی کلی تر به مفهوم حمل و نقل هوشمند در سال های اخیر در کشور حاکی از پیشرفت های فوقالعاده این بعد اساسی اقتصاد دیجیتال دارد.
پلتفرم های دیجیتال و هوش مصنوعی بزرگترین و اصلی ترین نمودهای فناورانه حمل و نقل هوشمند در ایران هستند. در زمینه رباتیک، اینترنت اشیا و اتوماسیون صنعتی و هوشمندسازی تنها 1 محصول تولید شده است و این نشان می دهد نیاز مبرمی به افزایش حمایت از این بخش ها در حوزه حمل و نقل هوشمند وجود دارد.
پراکندگی محصولات تولیدشده در زمینه حملو نقل هوشمند در کشور نشان می دهد که 58 محصول در تهران و 10 محصول در اصفهان تولید شده است. سایر استان ها در این زمینه چندان فعالیت ندارند. استان اصفهان در این زمینه نشان داده است که پتانسیل های فراوانی در این زمینه دارد.
در مجموع 92 محصول در شاخه های مختلف حوزه حمل و نقل هوشمند در داخل کشور شناسایی شد. محصولات در حوزه حمل و نقل درون شهری همانگونه که پیش بینی می شد بالاترین تعداد را به خود اختصاص داده اند. محصولات در حوزه حمل بار و پیک موتوری نیز در رده های بعدی تعداد محصولات در حوزه حمل و نقل هوشمند در ایران قرار دارند.
با یک نگاه به شرایط حمل و نقل هوشمند در ایران می توان دریافت که این خوزه آنچنان که باید به حداکثر پتانسیل خود نرسیده است. شاید یکی از عمده دلایل این موضوع نبود شتاب دهنده های مختص ایده های ایجادشده در حوزه حمل و نقل هوشمند به تعداد درخور است.
از منظر فناورانه شاید کمتر حوزه ای در کشور پتانسیل پیشرفتی نزدیک به حوزه حمل و نقل هوشمند داشته باشد اما آنچه مسلم است آنست که می توان با اندک هدفگذاری در این حوزه بسیار بیش از پیش در آن پبشرفت نمود. آنچه پر واضح است حمل و نقل هوشمند در ایران می تواند منجر به کاهش بار ترافیکی و افزایش بهره وری حمل و نقل در کشور شود که از بزرگترین معضلات شهرهای بزرگ ایران است.
2 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
پاسخی بگذارید لغو پاسخ
این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش میشوند.
حمل و نقل هوشمند در سه حوزه مختلف تعریف می شود.
1- هوشمندسازی زیرساختهای شهری (در اختیار وزارت راه و شهرداریها)
2- هوشمندسازی خودروها (در اختیار صنعت خودروسازی)
3- سایر موارد (که شما ظاهرا موضوع مقاله شماست)
بخش اعظم حمل و نقل هوشمند مربوط به بند اول است. مثلا کنترل هوشمند تقاطعها که در کلانشهرها رایج شده، سامانه های پشتیبانی هوشمند (مدیریت تعمیر و نگهداری) از ناوگان که در اختیار اتوبوسرانیها و مترو است یا سامانه ثبت مکانیزه تخلفات یا مدیریت طرح (تر افیک یا زوج و فرد)، سامانه های هوشمند مدیریت پارکینگ و امثالهم بخشهای مهمی از حمل و نقل هوشمند را در کشور ما و در تمام دنیا تشکیل می دهند. هوشمندسازی خودروها برای افزایش ایمنی هم بخش مهم دیگری است که بیشتر به مقوله ایمنی و محیط زیست می پردازد. از سیستمهای هوشمند انژکتور شروع شده و تا خودروهای خودران رسیده است. گام بعدی هم خودروهای متصل است که قرار است خودروها با یکدیگر و زیرساختهای شهری و عابرین و موتورسواران و دوچرخه سواران، ارتباط رادیویی داشته باشند. در این زمینه، تحقیقات خوبی توسط جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی شریف بر روی خودروهای متصل در حال انجام است.
با توجه به تهدیدهای ناشی از اقدامات جزیره ای در هوشمندسازی حمل و نقل، سند ملی معماری حمل و نقل هوشمند نیز توسط پژوهشکده حمل و نقل و سیستمهای هوشمند دانشگاه امیرکبیر در سال 1391 آغاز شده که سعی در یکپارچه سازی اقدامات جزیره ای انجام شده در اقصی نقاط کشور دارد.
همانطور که مشاهده می فرمایید محدود کردن حمل و نقل هوشمند به یکسری پلتفرم دیجیتال، ضربه بزرگی به اعتبار متن شما وارد کرده. بهتر این بود که یا واقعا تحقیقات جامعی صورت می گرفت یا موضوع مقاله صرفا به همان پلتفرمهای مورد نظر محدود می شد.
ممنون از اطلعات مفیدتون