VOD ها و مقایسه شرایط آنها در ایران و دنیا
یکی از واژههایی که چندسالیست زیاد آن را میشنویم واژه VOD می باشد. VOD مخفف کلمه پخش ویدئو مبتنی بر تقاضا انقلابی در زمینه پخش آنلاین است که قطعا نتفلیکس سردمدار آن در دنیاست.
انقلاب اصلی VoD ها بواسطه 2 تا اتفاق اصلی ایجاد شد:
- روش های پیچیده و نوینی که برای فشرده سازی ویدئوها ایجاد شد.
- خطوط اینترنت پر سرعت که روز به روز گسترده تر شدند و امکان تبادل اطلاعات در پهنای وب را با سرعتهای بالا مهیا نمودند.
بنیانگذاران نتفلیکس در ابتدا با پست DVD فیلم های مورد تقاضا را برای مشتریان میفرستادند اما به گفته هیستینگز مدیر اجرایی نتفلیکس از همان ابتدا شکل نوین ویدئو مبتنی بر تقاضا یا همان VOD ها چارچوبی بود که بنیانگذاران نتفلیکس در ذهن داشته اند و منتظر آماده شدن بسترهای مورد نظر برای پیاده سازی ایده خود بودند
این اتفاق در سال 2008 افتاد. نتفلیکس در آمریکا و VoD هایی مانند 4oD در بریتانیا از اولین شرکتهایی بوده اند که به شکل نوین سرویس های ویدئو مبتنی بر تقاضا را بر بستر وب ارائه نمایند.
در حال حاضر نتفلیکس در بیش از 190 کشور دنیا در دسترس است و تعداد مخاطبان آن از مرز 195 میلیون نفر گذشته است. این شرکت امسال رشد درآمدی تقریبا 27 درصدی داشته و میزان درآمد آن به رقم عجیب و غریب 24 میلیارد دلار رسیده است.
در ایران اما این فناوری از سال 93 و با فیلیمو شروع به کار کرد. پس از آن بودکه چند VoD دیگر نیز ارائه شدند اما هیچکدام رقیب قدرتمندی برای فیلیمو محسوب نمی شدند تا اینکه در سال 1397 شاتل، سرویس VOD نماوا را معرفی نمود.
در ایران تعداد مخاطبان فیلیمو و نماوا روی هم چیزی حدود 5 میلیون نفر است و در سالی که گذشت فیلیمو 120 درصد رشد مشترک داشت.
به هر روی موضوعی که بر همگان اثبات شده است رشد بینظیر درآمد و گستردگی سرویس های ویدئو مبتنی بر تقاضا در سال 2020 بود که بی شک بزرگترین عامل آن همه گیری ویروس کووید 19 در دنیا بود. به هر حال قرنطینه نیاز به سرگرمی دارد و چه سرگرمی جذابتر از فیلم دیدن.
این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش میشوند.
پاسخی بگذارید